1/2

Manor Grunewald - 'The Man Who Bends Rivers'

Sinds 18 oktober 2013 is HEIMAT niet enkel een ontwerpburo voor tentoonstellingen, interieurs en scenografie; het is ook een projectruimte in de Eliaertsstraat nr 16 te Borgerhout. De projectruimte is een vitrinekamer gelegen voor het ontwerpburo en focust op beeldende kunst, design en architectuur. HEIMAT heeft de intentie deze projecten te laten ontstaan vanuit nauwe samenwerkingen of dialoog met andere makers. Na een succesvolle opening met de voorstelling van de kunstenaarseditie ‘less is less’ van Luc Deleu / T.O.P. office organiseerde Bernhard Willhelm, de omstreden modeontwerper die onlangs van Parijs naar Los Angeles verhuisde, er een tijdelijke shop.

Het derde en nieuwste project in de ruimte is de tentoonstelling The man who bends rivers met nieuw werk van beeldend kunstenaar Manor Grunewald.

Manor Grunewald (°1985) is autodidact, hij woont en werkt in Gent. De kunstenaar is geen einzelganger te noemen, maar met een ongelofelijke naturel onderzoekt hij op een uiterst accurate manier zijn omgeving, de kunstwereld, de (kunst)geschiedenis en zijn eigen werk. Nooit is humor of zelfkritiek veraf als hij zich bijvoorbeeld voor titels van werken inspireert op vergeelde krantenkoppen. “Ik kan pas denken als ik werken maak.” vertelt hij en de kunstenaar werkt steeds aan verschillende reeksen tegelijk.

Op consequente wijze ontstaan, laag over laag, verschillende werken in verschillende reeksen en in verschillende media. Zo is hij bezig met een prachtige reeks van unieke laserkopies naast zijn schilderijen en maakt hij op het eerste zicht inhoudsloze publicaties. Maar niets is wat het lijkt: hoe meer je het werk bewondert, hoe meer je erin opgenomen kan worden. Het is pas in 2de instantie dat je een referentie aan populaire beelden zoals stripcartoons opmerkt. De kunstenaar wil de blik van de toeschouwer sturen: “Ik hou ervan een soort van nieuwsgierigheid op te wekken of de toeschouwer uit te nodigen tot een voyeuristische relatie met de werken.”.

Het is opmerkelijk om te zien hoe zijn werken in een beeldend, grafisch en texturaal gesprek treden met elkaar. Toen Grunewald in 2011 voor de Prix de la Jeune Peinture Belge geselecteerd werd, schreef Hans Theys: “De schilderijen van Manor Grunewald dragen een stemming. Tezelfdertijd weerspiegelen ze de manier waarop de kunstenaar de wereld visueel of ritmisch ervaart.”.

Op de vernissage van de tentoonstelling The man who bends rivers stelt de kunstenaar zijn nieuwste publicatie Organic Mess voor aan het publiek, verschenen onder zijn label Studio Manor Grunewald Press. In de publicatie geeft de kunstenaar schijnbaar geen concrete informatie prijs, maar het lijkt alsof de spanning tussen de pagina’s aanzwelt naarmate je er doorheen bladert.

Net zoals de werken in de tentoonstelling treden de pagina’s al fluisterend met elkaar in dialoog en vormen zij zo de steeds sterker wordende protagonisten van het verhaal. In vroegere werken van de kunstenaar herkennen we ook al een soort diepte die niet onmiddellijk zichtbaar of meetbaar is. En dat zien we ook in de 4 schilderijen die strak naast elkaar opgehangen de illusie geven van een polyptiek of van 1 groot werk. Hoe langer je ernaar kijkt, hoe dieper ze kunnen worden. Een schilder als Manor zou dan iemand zijn die ervan houdt diepte uit vlakheid te zien opdoemen. En voor het eerst kan de toeschouwer deze ‘diepte’ ook ervaren in de sculptuur, die voor het eerst in België te zien is. De sculptuur en de schilderijen vormen ontegensprekelijk onderdelen van hetzelfde landschap waarin de kunstenaar er niet voor achteruit deinst om onze blik of rivieren te verleggen.

Deze tentoonstelling is tevens het laatste wapenfeit van Grunewald in België, voor hij vertrekt naar New York voor een residentie van 5 maanden in the International Studio and Curatorial Program (ISCP).

vernissage 24 jan - 19u

open 25 jan - 9 maart

do & vrij
14-18u
op afspraak

Eliaertsstraat 16
2140 Borgerhout

www.manorgrunewald.com